پیچ های آلنی کدامند و اصول اولیه آنها چیست ؟

پیچ های آلنی کدامند و اصول اولیه آنها چیست ؟

 

پیچ های آلنی (Allen Screws)، یا همان پیچ های مته آلن، پیچ هایی با سر شش گوش هستند که به وسیله یک مته آلن سر می‌شوند.

این پیچ‌ها به دلیل سرشان که به راحتی قابل شناسایی و مشخص است و نیز امکان محکم کردن در محل مورد نظر با نیروی بیشتر نسبت به پیچ های معمولی، در صنایع مختلف بکار می‌روند.

به عنوان مثال، در صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، صنعت هوا فضا، الکترونیک و دستگاه های پزشکی از پیچ های آلنی استفاده می شود.

 

محکم ترین و با استحکام ترین نوع پیچ، پیچ آلنی می باشند که در میان گونه های مختلف خود منحصر به فرد است.

 

ارتفاع سر پیچ با قطر بدنه ی آن برابری میکند.

 

یک مهره ی شش گوش معمولی، نباید بر روی قسمت رزوه ایِ پیچ های سر سوکتی بسته شود؛

 

به خاطر آنکه استحکام مهره های شش گوش با پیچ های سر سوکتی یکسان نیست.

 

 

پیچ استوانه ای آلن سر کوتاه

 

 

پیچ استوانه‌ای آلن سر کوتاه (Short Socket Head Cap Screw)، یک نوع پیچ آلن است که سر آن به شکل استوانه‌ای طراحی شده است و دارای شش گوش آلن برای جمع و جور کردن و بازکردن می‌باشد. این پیچ ها در انواع مختلف اندازه و طول قابل تهیه هستند و بسته به نیاز می‌توانند با روکش‌های مختلفی نیز تولید شوند.

این نوع پیچ‌ها در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، الکترونیک، صنایع هوا فضا و صنایع ساختمانی به کار می‌روند.

 

برای محل هایی که محدودیت ارتفاع سرپیچ در آنجا وجود دارد از پیچی به نام پیچ استوانه ای سرکوتاه که ارتفاع سر پیچ آنها کم است استفاده میشود.

 

در پیچ های سر کوتاه، ارتفاع سرپیچ تقریبا به اندازه ی نصف قطر بدنه ی پیچ است.

 

 

پیچ آلن سر تخت

 

پیچ آلن سر تخت (Flat Socket Head Cap Screw)، نوعی پیچ آلن است که سر آن تخت و با شش گوش آلن برای جمع و جور کردن و بازکردن طراحی شده است.

در این پیچ ها، سر پیچ با سطح مواجه شده با سطح قطعه کار قرار می‌گیرد و برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به ظاهری صاف و بدون برآمدگی دارند مناسب هستند.

این نوع پیچ ها برای مصارف گوناگونی از جمله در صنایع خودروسازی، الکترونیک، صنایع هوا فضا و صنایع ساختمانی استفاده می‌شوند.

 

در مواقعی نیاز است سر پیچ، با سطح قطعه ی مورد نظر، هم سطح یا همتراز باشد .

در این موارد پیچ سر تخت آلنی مورد استفاده قرار میگیرد.

این پیچ ها دارای دو نوع سیستم استاندارد متفاوت سیستم اینچی و سیستم متریک می باشند.

 

پیچ آلن

 

تفاوت این دو نوع سیستم در زاویه های مخروطی پیچ های سر تخت است. عدم تطابق پیچ با زاویه ی مخروطی حفره مورد نظر می تواند باعث شکست زود هنگام پیچ متصل شدن بشود.

 

 

کاربرد پیچ های آلنی

 

پیچ‌های آلن به دلیل ویژگی‌هایی مانند محکم بودن، ظاهر جذاب، کاربرد آسان و قابلیت استفاده در فضای بسیار محدود در صنایع مختلفی از جمله:

۱- خودروسازی: در صنایع خودروسازی، پیچ‌های آلن در اتصالات بسیاری از قطعات مختلف از جمله موتور، گیربکس، شاسی، تعلیق، ترمز و سیستم صوتی استفاده می‌شوند.

۲- الکترونیک: پیچ‌های آلن برای اتصال قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پیچ‌ها در مواردی که نیاز به اتصالات با دقت بالا و حفاظت از قطعات الکترونیکی باشد، بسیار مفید هستند.

۳- صنعت هوا فضا: در صنایع هوا فضا، پیچ‌های آلن به دلیل وزن سبک، محکم بودن و قابلیت کار در شرایط سخت، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴- دستگاه‌های پزشکی: پیچ‌های آلن در تولید و تعمیر دستگاه‌های پزشکی نیز استفاده می‌شوند. این پیچ‌ها در محیط‌های خشک و مرطوب قابل استفاده هستند و در اتصالات دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵- صنعت ساختمانی: در صنایع ساختمانی نیز، پیچ‌های آلن در اتصالات مختلف از جمله در روکش های دیواری، تیرآهنی، درب و پنجره، میلگرد و پوسته های بتنی استفاده می‌شوند.

در کل، پیچ‌های آلن به دلیل ویژگی‌های خود در اتصالات مختلف و مصارف مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

پیچ های آلنی و اصول اولیه آنها

 

پیچ آلن سر تخت , آلن سر کوتاه ,انواع پیچ آلن , تولید انواع پیچ آلن , فروش انواع پیچ آلن, شیوه ساخت و تولید پیچ آلن , پیچ آلن کله قارچی , تولیدپیچ آلن مغزی , تولید پیچ آلن سرتخت , تولید پیچ آلن فولادی , تولید پیچ آلن استیل

 

انواع پیچ آلن

 

انواع پیچ آلن کاربردهای مختلف متنوعی دارد برای کارهایی که نیاز به یک پیچ محکم با دسترسی محدود دارند، تعداد و انواع مختلف و وسیعی از این نوع پیچ وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ آلن به پیچ سوکت نیز شناخته می شوند از آچار آلن و آچاری ۶ گوش برای بستن پیچ آلن استفاده می شود.

 

ممکن است تعداد و انواع زیادی از پیچ های شش گوش در وسایل نقلیه یافت بشود، اما استفاده از پیچ های آلن روز به روز در حال افزایش است.

 

اشغال کردن فضای کم توسط این پیچ پر استفاده از مزیت های پیچ های آلن نسبت به پیچ های شش گوش این است که آن را در اولویت انتخاب قرار میدهد و آن هم به خاطر شکل خاص سر پیچ های آلن است، زیرا پیچ های آلن قسمت کناری (لبه ی آچار خور) ندارند.

 

پیچ آلن

 

پیچ های آلن نسبت به پیچ های شش گوش به طور معمول از آلیاژ فولاد محکم تری ساخته می شوند، اما این نوع طرز ساخت بستگی به گرید پیچ و سازنده ی آن دارد.

 

پیچ و مهره شایان به منظور تأمین نیازمندی صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، برق و خودرو به انواع پیچ و مهره و واشر ایجاد گردیده است و با توجه به آماده سازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم قادر است محدوده وسیعی از نیازهای متنوع صنایع کشور را به خانواده fastener بر اساس استانداردهای بین المللی UNI,ASTM , DIN , ANSI , ISO , BS تولید نماید .

همچنین این واحد تولیدی با دارا بودن حجم بالای مواد اولیه با گواهینامه معتبر در کلیه خانواده های فولاد ، آهن و استیل می تواند به عنوان یک تأمین کننده مناسب و توانا در سیستم شما وارد و کلیه نیازهای شما را رفع نماید. انواع استد بولت ، پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ آلن ، پیچ خودکار ، پیچ سرمته ، پیچ فولادی ، پیچ و مهره نفتی و … از جمله محصولات ما می باشد .

 

برای خرید پیچ و مهره با شماره 02146079175 و  09122622139  تماس بگیرید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب پیشنهادی