قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای چیست ؟

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای چیست ؟

 

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای که معمولا برای نصب دائمی روی تجهیزات به منظور باربرداری استفاده می شوند .

 

مثلا برای بلند کردن موتورهای الکتریکی بزرگ یا ماشین آلات بزرگ صنعتی ازقلاب دینام ها یا  پیچ های گوشواره ای که روی آن نصب شده اند ، استفاده می شود  .

 

قلاب دینام ها از یک حلقه در سر و رزوه در انتهای دیگر تشکیل شده اند .

 

به عبارت دیگرقلاب دینام پیچی است که سر آن یک چشمی یا حلقه ی بسته دارد.

 

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای ، رابطی است برای اتصال اسلینگ به بار .

 

ممکن است این اسلینگ ، اسلینگ سیم بکسل باشد و یا اسلینگ زنجیرفولادی .

 

بر روی قلاب دینام ها پس از آهنگری و جوشکاری در کارخانه ی سازنده حدود 860الی890درجه ی سانتی گراد عملیات حرارتی انجام شده و سپس به درون آب یا روغنی که دمای آن بین 550تا660درجه سانتی گراد است قرار داده می شوند تا خنک و محکم شوند.

 


مطالعه بیشتر : پیچ چیست ؟


 

پس از عملیات حرارتی و شکل دهی ، تست سختی سنجی بر حسب برینل روی آنها انجام می شود.

 

پیچ های گوشواره ای که دارای حلقه ی اتصالی (link ) هستند ، حلقه ی اتصالی مربوطه توسط یکی از روش های جوشکاری مانند جوشکاری برق ، جوشکاری گاز ، جوشکاری هیدروژن اتمی یا جوشکاری با گاز خنثی ساخته می شوند .

 

باید دقت شود که جوش پیوسته ،یک دست و صافی انجام شده و هیچگونه تخلخل و منفذی در محل جوشکاری شده مشخص نباشد.

 

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای ساخته شده در کارخانه ی سازنده ، حداقل با دوبرابر ظرفیت مجاز آن تست می شود تا استحکام و پایداری آن ارزیابی شود .

 

پس از انجامproof test  دوباره از قطعات ساخته شده نیز توسط بازرس مجرب تست به عمل می آید تا پذیرش نهایی صورت گیرد .

 

 

 قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای

قلاب دینام یا پیچ گوشواره ای

 

درنهایت پس از طی تمام موارد و اخذ مدارک بازرسی ،ظرفیت،نام سازنده ،علامت کیفیت ،علامت شناسایی رزوه و علامت مشخصه ی گواهی نامه ی سلامت فنی و سایر مشخصات مورد نیاز به گونه ای روی قلاب دینام حک می شود که روی استحکام مکانیکی آن تأثیری نداشته باشد.

 

این علائم باید بزرگ، خوانا و حداقل 3میلی متر ارتفاع داشته باشند.

 

در گواهینامه ای که توسط سازنده یا مرجع بازرسی برای قلاب دینام صادر می شود مواردی نظیر : علامت مشخصه ی گواهینامه ی سلامت فنی، نوع و اندازه ی رزوه، نتیجه ی انجام proof test  و SWL برای خریدار یا مصرف کننده ذکر می شود .

 

قلاب دینام ها یا پیچ های گوشوار ای که دارای شانه در زیر چشمی هستند برای بلند کردن بارهای زاویه دار تا زاویه ی 45درجه به کار می روند و پیچ های گوشواره ای که فاقد شانه هستند نباید برای بلند کردن بارهای زاویه دار به کار روند.

 


مطالعه بیشتر : مهره چیست ؟


 

جنس قلاب دینام ها که در عملیات باربرداری استفاده می شوند کربن آهنگری شده یا آلیاژهای فولاد است ساخته می شوند. پیچ های فولاد کربن دار باید دارای نام و مشخصات سازنده باشند که بر روی سطح آن حک می شود.

 

در صورتی که پیچ های گوشواره ای از جنس آلیاژهای فولاد باشد ، علاوه بر نام و مشخصات سازنده ، حرفA به عنوان آلیاژ فولادی روی سطح آن حک می شود.

 

یچ و مهره شایان به منظور تأمین نیازمندی صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، برق و خودرو به انواع پیچ و مهره و واشر ایجاد گردیده است و با توجه به آماده سازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم قادر است محدوده وسیعی از نیازهای متنوع صنایع کشور را به خانواده fastener بر اساس استانداردهای بین المللی UNI,ASTM , DIN , ANSI , ISO , BS تولید نماید .

همچنین این واحد تولیدی با دارا بودن حجم بالای مواد اولیه با گواهینامه معتبر در کلیه خانواده های فولاد ، آهن و استیل می تواند به عنوان یک تأمین کننده مناسب و توانا در سیستم شما وارد و کلیه نیازهای شما را رفع نماید. انواع استد بولت ، پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ آلن ، پیچ خودکار ، پیچ سرمته ، پیچ فولادی ، پیچ و مهره نفتی و … از جمله محصولات ما می باشد .

 

برای خرید پیچ و مهره با شماره 02146079175 و  09122622139  تماس بگیرید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب پیشنهادی