بررسی انواع مهره شش گوش و کاربرد آنها

بررسی انواع مهره شش گوش و کاربرد آنها

 

 

مهره‌ شش گوش پرکاربردترین نوع مهره‌ در بسیاری از صنایع هستند.

 

وظیفه آنها ایجاد ثبات در اتصال است. مهره‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند،از جمله انواع آن می‌توان به مهره‌های آهنی، مهره‌های کربن استیل

(مهره خشکه گرید 8.8)، مهره‌های فولاد آلیاژی (مهره خشکه گرید 10.9)  و مهره‌های استنلس استیل (مهره A2) اشاره نمود.

 

مهره شش گوش

بررسی انواع مهره شش گوش

 

مهره شش گوش نوعی از ادوات اتصال‌دهنده به صورت استوانه‌ای توخالی است که درون آن رزوه شده است.

معمولا از جنس فولاد پر کربن ساخته می‌شود که بر اساس جنس و مواد اولیه،

 

به چهار گروه زیر طبقه‌بندی می‌شود:

 

  1. مهره آهنی
  2. کربن استیل ( یا مهره فولاد خشکه گرید 8.8)
  3. فولاد آلیاژی ( یا مهره فولاد خشکه گرید 10.9)
  4. استنلس استیل ( یا مهره استیل A2، …)

 

همچنین به منظور افزایش سختی سطحی، مهره‌های شش گوش را با نیز با استفاده از آبکاری گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات پوشش می‌دهند.

 

مهره شش گوش

 


مطالعه بیشتر : مهره کاسه نمدی چیست ؟


انواع مهره شش گوش بر اساس استاندارد تولید

 

از جمله پر مصرف‌ترین محصول این گروه از مهره‌ها، مهره تولید شده بر اساس DIN 934 است.

 

مهره DIN 934 یکی از انواع مهره‌های استاندارد و متداول در صنعت است. این نوع مهره یک مهره هگزاگون (شش گوش) با سر مسطح و جعبه‌ای است که برای اتصال قطعات فلزی به کار می‌رود.

مشخصات فنی مهره DIN 934 به شرح زیر است:

  • قطر داخلی: در حدود 2 تا 64 میلیمتر
  • قطر خارجی: در حدود 4 تا 130 میلیمتر
  • ارتفاع: در حدود 3 تا 60 میلیمتر
  • قدرت تحمل: تا حدود 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع

مهره DIN 934 در اتصالات پیچ و مهره‌ای با قطر بزرگ و بار سنگین استفاده می‌شود. علاوه بر این، مهره‌های DIN 934 برای اتصالاتی که نیاز به تعویض مکرر دارند مناسب هستند. مثال‌هایی از کاربردهای مهره DIN 934 عبارتند از اتصالات در ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی، خطوط لوله‌کشی و ساختمان‌های بزرگ.

 

غالبا از این مهره به همراه پیچ‌های تولید شده طبق استاندارد DIN 933، DIN 931 و DIN 921 استفاده می‌شود.

 

پیچ DIN 933 نیز یکی از انواع پیچ استاندارد است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. این پیچ یک پیچ هگزاگون (شش ضلعی) با سر مسطح و جعبه‌ای است و برای اتصال قطعات فلزی به کار می‌رود.

مشخصات فنی پیچ DIN 933 به شرح زیر است:

  • قطر مهره: در حدود 4 تا 36 میلیمتر
  • قدرت تحمل: تا حدود 1400 نیوتن بر میلی‌متر مربع
  • طول پیچ: در حدود 10 تا 1000 میلیمتر

پیچ DIN 933 در اتصالات پیچ و مهره‌ای با قطر بزرگ و بار سنگین استفاده می‌شود و برای اتصال قطعات فلزی در صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. به علاوه، این پیچ در برخی از موارد برای اتصال قطعاتی که نیاز به تعویض مکرر دارند مناسب است.

 

مهره DIN 931 یکی دیگر از انواع مهره‌های استاندارد است که با پیچ DIN 931 هم‌نام هستند. این مهره و پیچ، هر دو از نوع هگزاگون (شش ضلعی) هستند با این تفاوت که مهره دارای شانه بلند است و یک قسمت از آن با قطر کامل است. این مهره دارای سری هگزاگون با قابلیت گره‌گیری و یا بدون آن است.

مشخصات فنی مهره DIN 931 به شرح زیر است:

  • قطر داخلی: در حدود 5 تا 42 میلیمتر
  • قطر خارجی: در حدود 10 تا 90 میلیمتر
  • ارتفاع: در حدود 20 تا 1000 میلیمتر
  • قدرت تحمل: تا حدود 1200 نیوتن بر میلی‌متر مربع

مهره DIN 931 برای اتصال قطعات در صنایع مختلف مانند خودروسازی، الکترونیک، ساختمانی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. به دلیل داشتن شانه بلند، این مهره در اتصالاتی با قطر کوچکتر و بار سبکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اتصال قطعات به هم مانند پایه‌های پل، اتصالات فلزی و چراغ‌های روشنایی نیز کاربرد دارد.

 

پیچ DIN 921 نیز یکی از انواع پیچ‌های استاندارد است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. این پیچ یک پیچ هگزاگون (شش ضلعی) با سر مسطح و جعبه‌ای است و برای اتصال قطعات فلزی به کار می‌رود.

مشخصات فنی پیچ DIN 921 به شرح زیر است:

  • قطر مهره: در حدود 3 تا 24 میلیمتر
  • قدرت تحمل: تا حدود 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع
  • طول پیچ: در حدود 10 تا 200 میلیمتر

پیچ DIN 921 در اتصالات پیچ و مهره‌ای با قطر کوچک و بار سبک استفاده می‌شود و برای اتصال قطعات فلزی در صنایعی مانند الکترونیک، ساختمانی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. به علاوه، این پیچ برای اتصال قطعاتی که نیاز به ظاهر زیبا دارند، مانند تابلوهای روان و نمای بیرونی ساختمان‌ها مناسب است.

 

در مواردی که دما و فشار بالاست، از مهره تولید شده بر اساس استاندارد ASTM A194، استفاده می‌شود.

 

جنس این گروه از مهره‌های شش گوش معمولا از فولاد (فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و استنلس استیل) گریدهای 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 است.

 

مهره شش گوش

 

از جمله انواع این مهره‌ها می‌توان به مهره‌های قفل‌کن با اینسرت‌های نایلونی، مهره‌های اشپیل‌خور (یا مهره‌های چاکدار) و مهره‌های فلنج اشاره کرد.

همچنین مهره کوئنچ شده و تولید شده بر اساس استاندارد ASTM 194 نیز در موارد دما و فشار بالا کاربرد دارد.

در ضمن در دما و فشار بسیار بالا می‌توان انواع مهره مولیبدن – کربنی عملیات حرارتی شده و یا مهره‌های مولیبدن – کروم استفاده کرد.

 

مهره شش گوش

 

از جمله مهره‌های سنگین و به اصطلاح گوشتی که در صنایع سنگین مانند نفت و گاز و صنایع دریایی استفاده می‌شود،
مهره شش گوش DIN 6915 است که به همراه پیچ DIN 6914 و واشر تخت DIN 6916 استفاده می‌شود.
در این گروه مهره، از آبکاری گالوانیزه (سرد و گرم) و داکرومات برای افزایش مقاومت و سختی سطحی استفاده می شود.

 


مطالعه بیشتر : مهره شرکت نفتی


مزایای مهره شش گوش

مهره شش گوش یا مهره هگزاگون (Hexagon nut)، یکی از انواع مهره‌های استاندارد است که دارای شش سطح تماس با سوپاپ‌ها و پیچ‌ها است. مهره شش گوش یکی از مهمترین و پرکاربردترین مهره‌های صنعتی است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، مورد استفاده در انواع گسترده‌ای از صنایع و بخش‌ها قرار می‌گیرد.

مزایای مهره شش گوش عبارتند از:

1- طراحی ساده: مهره شش گوش دارای طراحی ساده و استفاده آسانی است که به هر طوری که بخواهید می‌توانید با آن کار کنید.

2- قابلیت استفاده در بارهای سنگین: این مهره، قدرت تحمل بار زیادی دارد و برای اتصال قطعات سنگین و بزرگ استفاده می‌شود.

3- قابلیت گره‌گیری: مهره شش گوش قابلیت گره‌گیری با پیچ هگزاگون را دارد و در نتیجه، قدرت گره‌گیری بسیار بالایی دارد.

4- قابلیت کنترل شدن نیرو: با استفاده از یک مهره شش گوش، می‌توان نیروها و فشارهای مختلفی را به کار گرفت و به راحتی کنترل کرد.

5- وجود در انواع مختلف: مهره شش گوش در انواع مختلفی از جمله DIN 934، ISO 4032، ANSI B18.2.2 و BS 3692 وجود دارد که برای بسیاری از نیازهای اتصالات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6- قابلیت تحمل فشار و ضربه: این مهره دارای قابلیت تحمل فشار و ضربه بالایی است.

 

معایب مهره شش گوش

مهره شش گوش یا مهره هگزاگون، از مهمترین و پرکاربردترین مهره‌های صنعتی است ولی همانند هر قطعه‌ی دیگر، دارای معایبی نیز می‌باشد. برخی از معایب مهره شش گوش عبارتند از:

1- نیاز به ابزار مناسب: برای فک و تعویض مهره شش گوش، نیاز به ابزاری خاص و با قابلیت چرخش ۶ ورقه دارید که به دلیل سایز و شکل مهره، در بعضی مواقع ممکن است سختی‌هایی را برای تعویض مهره ایجاد کند.

2- آسیب پذیری در برابر رطوبت: با توجه به طراحی مهره شش گوش، در معرض آب، رطوبت و زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد که این مسئله می‌تواند باعث ضعیف شدن مهره شود و به طور کلی اثر منفی بر عملکرد آن داشته باشد.

3- نیاز به توان کششی بالا: به دلیل وجود شش مسیر بر روی سطح مهره، برای ایجاد گره و جلوگیری از گشتاور معکوس، نیاز به توان کششی بالا است که در بعضی موارد، ممکن است باعث شکستن پیچ و یا مهره شود.

4- عدم مقاومت در برابر لرزش: مهره شش گوش برای جلوگیری از گشتاور معکوس و جدایی قطعات، به گره کردن با پیچ هگزاگون وابسته است. با این حال، در برخی مواقع، با وجود گره کردن، مهره ممکن است تحت لرزش قرار بگیرد و از جای خود برود.

5- احتمال ایجاد آسیب به مهره: در بعضی مواقع، ممکن است به دلیل عدم تطابق سایز پیچ با مهره شش گوش، پیچ در مهره خراب شود .

پیچ و مهره شایان به منظور تأمین نیازمندی صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، برق و خودرو به انواع پیچ و مهره و واشر ایجاد گردیده است و با توجه به آماده سازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم قادر است محدوده وسیعی از نیازهای متنوع صنایع کشور را به خانواده fastener بر اساس استانداردهای بین المللی UNI,ASTM , DIN , ANSI , ISO , BS تولید نماید .

همچنین این واحد تولیدی با دارا بودن حجم بالای مواد اولیه با گواهینامه معتبر در کلیه خانواده های فولاد ، آهن و استیل می تواند به عنوان یک تأمین کننده مناسب و توانا در سیستم شما وارد و کلیه نیازهای شما را رفع نماید. انواع استد بولت ، پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ آلن ، پیچ خودکار ، پیچ سرمته ، پیچ فولادی ، پیچ و مهره نفتی و … از جمله محصولات ما می باشد .

برای خرید پیچ و مهره با شماره 02146079175 و  09122622139  تماس بگیرید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب پیشنهادی